1) Kto jest Importerem/Wprowadzającym ?
Zgodnie ze zmianami w Ustawie o Recyklingu z dnia 27 maja 2015, każdy kto wprowadza na teren Polski pojazd ,jest obowiązany zapewnić sieć zbierania pojazdów na podstawie umów z przynajmniej trzema stacjami demontażu pojazdów.
2) Czy za sprowadzony pojazd, muszę płacić opłatę recyklingową 500 zł ?
Od dnia 1 stycznia 2016 roku, opłata zostanie zniesiona. Jednak Ustawa o recyklingu nakłada nowy obowiązek na importerów, czyli stworzenie sieci stacji demontażu pojazdów
3) Czy muszę podpisać umowę ze Stacją Demontażu Pojazdów ?
Do obowiązków importera/wprowadzającego należy zgodnie z Ustawą utworzenie sieci zbierania pojazdów, wynikający z Ustawy o Recyklingu z dnia 27 maja 2015.Samodzielne utworzenie takiej sieci dla pojedynczego importera jest bardzo czasochłonna, więc nasza firma proponuje podpisanie stosownej umowy z legalną Stacją Demontażu Pojazdów co pozwoli uniknąć nieprzyjemności oraz sporych kar finansowych. Oczywiście importer/wprowadzający może samodzielnie utworzyć taką sieć, ale jest to proces kosztowny i długotrwały, który wymaga m.in. stosownych pozwoleń na prowadzenie takiej działalności.
4) Co się stanie jeżeli importer nie dostosuje się do Ustawy ?
Wprowadzający pojazd, który nie zapewnił sieci w roku kalendarzowym jest obowiązany bez wezwania do uiszczenia opłaty za brak sieci w wysokości 20 000 zł + inne koszty.
Ponadto Ustawa dla wprowadzających pojazdy ustala wysokość należnej opłaty za brak sieci stacji demontażu pojazdów w/g poniższego wzoru (dla importerów wprowadzających do 1000 szt. rocznie)
„….Wysokość należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów dla wprowadzającego pojazdy, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, należy obliczać w następujący sposób:
Objaśnienia
A – wysokość należnej opłaty za brak sieci liczona w zł,
B – opłata stała za brak sieci w zł,
C – liczba pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju w ciągu roku kalendarzowego przez danego wprowadzającego w szt.,
D – stawka opłaty za brak sieci w zł,
E z indeksem liczbowym – liczba dni, w których do zapewnienia sieci brakowało kolejnych stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów.
Przykład wyliczenia kary.
5) W jaki sposób legalnie podpisać Umowę ?
Dla zapewnienia komfortu dla importerów przy spełnieniu warunków wynikających z Ustawy, Stacja Demontażu Pojazdów AutoPort w Piekoszowie proponuje kilka rozwiązań:
a) zgłoszenie firmy w celu podpisania umowy, poprzez formularz na naszej stronie http://www.autoport.org.pl/zamow-umowe/
-kontakt e-mail pod adresem importer@autoport.org.pl
–Zadzwoń Infolinia 22 122 02 00
6) Co zyskam dzięki umowie z Autoport ?
Dzięki rozległej współpracy naszej firmy z innymi Stacjami Demontażu Pojazdów w Polsce, jesteśmy w stanie zaoferować kompleksowe rozwiązanie ”3 umowy w 1” . W przypadku podpisania umowy z naszą firmą wypełniają Państwo obowiązek ustawowy. Zapis ten mówi o „zawarciu umowy z trzema podmiotami/ stacjami demontażu pojazdów”. W tym przypadku wystarczy tylko umowa z naszą Stacją Demontażu Pojazdów, która będzie zawarta na okres 12 miesięcy.
7 ) Od jakiej ilości wprowadzonych do Polski samochodów staję się importerem?
Już pierwsza sztuka wprowadzonego pojazdu na teren Polski, obliguje do zapewnienia sieci zbierania pojazdów.Precyzyjnie wyjaśnia to Ustawa, która stanowi, że:
Art.1 ust. 14 wprowadzającym pojazd – rozumie się przez to przedsiębiorcę będącego producentem pojazdu lub przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wewnątrz wspólnotowego nabycia lub importu;”,
Art.1 ust. 16 wprowadzeniu na terytorium kraju – rozumie się przez to wprowadzenie pojazdu po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji.”;
8 ) Kto płaci za kasację samochód sprzedanego przez moją firmę i kto kasuje ten samochód. Czy jedna ze stacji którą zawarłem umowę w ramach umowy zawartej z Waszą SDP ?
Koszty utylizacji pojazdu wprowadzonego na teren Polski, ponoszone będą m.in. przez legalnie działające Stacje Demontażu Pojazdów. W tym celu należy nawiązać współpracę podpisując stosowną umowę np. z naszą firmą.
9 ) Jaki jest termin zawarcia umowy ze stacjami?
Reguluje to art. 14 Ustawy recyklingu pojazdów z 2015 roku.
Art. 14. 1. Wprowadzający pojazd, który nie zapewnił sieci w roku kalendarzowym, jest obowiązany bez wezwania do obliczenia i uiszczenia opłaty za brak sieci.
2. Wprowadzający pojazd jest zwolniony z opłaty za brak sieci, jeżeli nie zapewnił sieci przez okres nie dłuższy niż 21 dni w ciągu roku kalendarzowego.
3. Wysokość opłaty za brak sieci oblicza się według wzorów określonych w załączniku do ustawy.
4. Maksymalna wysokość opłaty stałej za brak sieci wynosi 20 000 zł.